|
||||||||
|
Luther Dickinson behoeft zeker geen introductie......Als 10-voudig Grammy Award-genomineerde producer en soloartiest, en niet te vergeten de medeoprichter van de North Mississippi Allstars samen met zijn broer Cody, heeft hij zijn talent voor het maken van muziek duidelijk geërfd van wijlen zijn vader Jim Dickinson, een legendarische producer en sessiespeler met een cv zo groot als geen ander in de hedendaagse muziekwereld. Als iemand dus een bepaald stadium in zijn carrière heeft bereikt, met een schat aan prestaties op zijn naam, is er geen reden om te aarzelen als het gaat om het maken van muziek die een bepaalde persoonlijke band heeft. "Magic Music for Family Folk" heeft dan ook een onmiskenbaar persoonlijke benadering, een terugblik op liedjes uit zijn kindertijd die grotendeels gebaseerd zijn op een traditioneel sjabloon. Ze worden afgewisseld met nummers die oorspronkelijk zijn geschreven en/of opgenomen door The Meters, The Staple Singers, John Lee Hooker, Mississippi John Hurt, Doc Watson en diverse anderen. En hoewel het materiaal zeker aan de rustigere kant is, zorgen een aantal speciale gasten - Yola, Allison Russell, Lillie Mae, Sharde Thomas, Sharisse Norman, zijn broer Cody en, toepasselijk, zijn moeder en kinderen - voor een enthousiasme dat overal doorklinkt. Arrangementen voor nummers als "Crawdad" bevatten evenveel zorgvuldige details en warme kameraadschap als elke opname waarop Luther de afgelopen jaren heeft opgetreden, tot en met zijn samenwerking in 2019 met Colin Linden met de release "Amour". In overeenstemming met dat vakmanschap is de zachtheid waarmee het hier wordt weergegeven een onderscheiding op zich, door een reeks begeleiders waaronder bassiste Amy LaVere en drummer Sharde Thomas, die beiden met Luther samenwerkten in 2012 voor het eveneens grotendeels akoestische folk-blues ensemble The Wandering. Het is op dit nieuwe album allemaal in overeenstemming met een organische aanpak, één die put uit eenvoudige, onopgesmukte arrangementen die passen bij hun inheemse, gezinsvriendelijke oorsprong. Net als zijn eerdere albums "Solstice" uit 2019 en "Blues & Ballads" uit 2016, vermijdt "Magic Music for Family Folk" elke zweem van pracht en praal en zorgt het in plaats daarvan voor een gemoedelijke sfeer die gemakkelijk zou passen op een bijeenkomst waar de jongeren van nature in het middelpunt van de belangstelling staan. Het enthousiasme dat ik eerder aanhaalde, bepaalde songs drukken die uitbundigheid zonder aarzeling uit, zoals in "Are You Sure" en "They All Ask for You" in het bijzonder. De ingetogen "Old Blue", "Old Hen", "Chicken", "Pay Day" en "Beulah Land" zijn getint met een zekere gospelachtige eerbied, voortgekomen uit de oer-blues, maar hier op een iets feestelijker manier opnieuw gebracht. Het opzwepende feest van John Lee Hooker's "Boom Boom" past ook, hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt in deze gemeenschappelijke beslotenheid. Het nieuwe album kunnen we beschouwen als een soort familiestuk, bedoeld om door de generaties heen te worden doorgegeven en te worden gedeeld wanneer de gelegenheid zich voordoet. Het is perfect passend dat het enige origineel, "Whatever River", als laatste van de elf nummers verschijnt. Delicaat gezoet door zowel Lilly Mae Rische's fiddle als de stemmen van Luthers dochter's en moeder, is het een illustratie van hoe deze plaat niet alleen kan werken als een bindmiddel tussen generaties maar ook als een startpunt voor uitstapjes naar de basis van de Amerikaanse muziek. Afgaand op de titel, de fantasierijke hoes van het album of de meezingkwaliteit van deze songs, zouden sommigen de verkeerde indruk kunnen krijgen dat "Magic Music for Family Folk" gewoon een kinderalbum is, en in zekere zin is dat ook zo. Toch heeft het ook genoeg muzikaliteit om een ouder publiek te verleiden.
|